fbpx

November 2010

Vastutustundlik ettevõtlus

Äripäev (Juhtimine)

Äripäeva, Vastutustundliku Ettevõtluse Foorumi, EBSi eetikakeskuse ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eestvedamisel arvutatav vastutustundliku ettevõtluse indeks põhineb sel aastal 55 ettevõttel.

Kolmandat korda koostatud indeks on mõeldud oma tegevuse ja selle mõjude kaardistamiseks nii suurtele kui ka väikestele ettevõtetele üle Eesti. Indeksi eesmärk on aidata ettevõtetel hinnata oma tegevuse ühiskondlikku, keskkondlikku ja majanduslikku mõju ning vastavaid arenguvõimalusi, samuti anda tarbijatele ja investoritele mõtteainet, keda oma valikutega toetada.

Indeksi arvutamisesse kutsuti osalema avalike teabekanalite kaudu kõiki valdkonnast huvitatuid ettevõtteid. Ankeedid saadeti ka kõigile Äripäeva Eesti edukate ettevõtete TOP 500s olevatele ettevõtetele. End avalikult vastutustundliku ettevõtluse perspektiivist hinnata lasta otsustas sel aastal 55 ettevõtet. Lisaks osales indeksi arvutamisel esimest korda kaks linnavalitsust, avalik-õiguslik organisatsioon ning MTÜ. Äripäeva edukate ettevõtete TOP 100st (2009) osales indeksis vaid 11 ettevõtet, millest võib järeldada, et majandusliku edukusega ei pruugi tingimata kaasneda vastutustundlik mõtlemine ja hoolivus looduskeskkonnast ja ühiskonnast.

Vastutustundliku ettevõtluse indeksi arvutamises osalenud ettevõtete koondhinne aastal 2010 oli 62 punkti ideaalolukorda kajastavast 100 punktist. Keskmine tulemus oli seega 2% parem möödunud aastast, arengut võis täheldada enamikus valdkondades.

Metoodika

  • Indeksi arvutamine põhineb neljaosalisel küsimustikul: ettevõtte strateegia (20 punkti), põhimõtete integreerimine (20 punkti), tegevusvaldkondade juhtimine (40 punkti) ning tulemuste hindamine, aruandlus ja kommunikatsioon (20 punkti).

  • Ettevõtte strateegia osa keskendub vastutustundliku ettevõtluse kajastamisele ettevõtte visioonis, missioonis ja väärtustes, vastutustundliku ettevõtluse põhimõtetele ning ettevõtte panusele teema arendamisse.

  • Põhimõtete integreerimise osa vaatleb, kas vastutustundliku ettevõtluse põhimõtted on kommunikeeritud ning kas ettevõte kaasab sidusrühmi oma tegevuste kujundamisse.

  • Valdkondade juhtimise osa analüüsib konkreetseid tegevusi kogukonnas ning loodus-, töö- ja turukeskkonnas, nende ulatust, läbimõeldust, seost ettevõtte tegevusvaldkonna, eesmärkide, oskuste, teadmiste ja kompetentsidega.

  • Tulemuste hindamise, aruandluse ja kommunikatsiooni osa lähtub põhimõttest, et hinnata tegevuste tulemuslikkust ning anda aru oma tegevuse mõjust.

Taust

  • Vastutustundlik ettevõtlus (CSR) tähendab sotsiaalse, majandus- ja looduskeskkonnaga arvestamist ning vastavate põhimõtete lõimimist ettevõtte juhtimises ja tegevuses.

  • Vastutustundliku ettevõtluse alaseid juhiseid annab standard ISO 26000:2010.